Πολιτικές ζυμώσεις, κωλοτούμπες ή κάτι άλλο;
Όταν ο Χατζηνικολάου ζητά συγγνώμη,
Όταν (πραγματικός) αριστερός παραδέχεται ότι τον Δεκέμβρη του
’08 στα επεισόδια έγινε χορός απατεώνων και παρακρατικών με ανθρώπινες
ασπίδες 16χρονα,
και το πολεμικό μουσείο γεμίζει ασφυκτικά για παρουσίαση
βιβλίου πολιτικού του “κουρασμένου”, τότε περίεργα πράγματα συμβαίνουν
στο πολιτικό σύστημα…
Περίεργη ήταν και η σύνθεση του κοινού. Από τον Απόστολο
Κακλαμάνη μέχρι τον στενό συνεργάτη του Σαμαρά, Δ. Σταμάτη. Χρήστος
Ζώης, Κώστας Τζαβάρας, Κώστας Μαρκόπουλος, ο “καραμανλοφάγος” Πέτρος
Δούκας, ο ευπατρίδης Μολυβιάτης, ο πανάξιος πρόεδρος του ΔΣΑ Γιάννης
Αδαμόπουλος, ο “κομαντάντε” Μάρκος Μουζάκης μετά της συζύγου του, ο -έξω φρενών- Θύμιος Λυμπερόπουλος, ο Βασίλης Κικίλιας, ο Νικήτας “έδωσα την πόλη στον Καμίν Αμίν” Κακλαμάνης, ο Ευάγγελος “δεν το ξανακάνω πρόεδρε” Αντώναρος, πολλοί άλλοι “επώνυμοι” αλλά και πλήθος κόσμου συμπλήρωνε το παζλ.
Δώστε τώρα βάση στην συγγνώμη του Χατζηνικολάου (να δεις που
σε λίγο θα ανασκευάσει και το “Κουρασμένος”) για την κριτική που του
άσκησε κατά τα γεγονότα του Οκτωβρίου αλλά και στην εξαιρετικά
ενδιαφέρουσα ομιλία του Δελαστίκ που παραθέτουμε ολοκληρη πρώτη:
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΕΛΑΣΤΙΚ
«Καλησπέρα σας. Θα αρχίσω με κάτι που δεν το συνηθίζω. Μια προσωπική
εξομολόγηση. Χρόνια είχα να διαβάσω βιβλίο έλληνα πολιτικού και να το
ευχαριστηθώ από βάθους καρδιάς. Σας το λέω με πάσα ειλικρίνεια. Το
ευχαριστήθηκα το βιβλίο του Προκόπη Παυλόπουλου. Πρώτα απ’ όλα διότι
παρέβη έναν γενικό κανόνα των ελλήνων πολιτικών. Αντί να μαζέψει τίποτα
άρθρα του, κάτι αποσπάσματα από ομιλίες του να τα κάνει ένα τουρλού και
να μας το σερβίρει ως βιβλίο, έγραψε πραγματικό βιβλίο. Αυτά μπορεί να
τα θεωρείτε αυτονόητα. Η πείρα μας έχει δείξει πως δεν είναι. Δεν αρκεί
όμως ότι έγραψε ένα βιβλίο ο Προκόπης Παυλόπουλος. Το βιβλίο αυτό
ειλικρινά σας συνιστώ –αυτό που θα έκανα στο τέλος το κάνω από την αρχή-
σας συνιστώ θερμότατα, ακόμη και όσοι το αγοράσατε σήμερα από λόγους
ευγενείας και αβρότητας, να το διαβάσετε. Είναι ένα βιβλίο που θ’
ανοίξει τους ορίζοντές σας. Δεν υπερβάλλω. Είναι πραγματικά ένα βιβλίο
που θα ανοίξει ορίζοντες. Το βιβλίο αυτό έχει ένα τεράστιο πλεονέκτημα.
Αντί ν’ αρχίσει να ψάχνει να βρει δικαιολογίες προσωπικές και κατά
περίπτωση, όχι γιατί ο ένας υπουργός φέρεται έτσι γιατί ο άλλος
πολιτικός φέρεται αλλιώς,κλπ, κλπ, αναζητεί μια κοινή αιτία. Και η
αιτία υπάρχει. Την ονομάζει και την καταπολεμά σε ολόκληρο το πόνημά
του. Η αιτία αυτή είναι ο νεοφιλελευθερισμός. Είναι μια ολόκληρη
θεωρία. Η οποία τι λέει; Λιγότερο κράτος παντού. Αυτό χαϊδεύει μερικά
αυτιά. Γιατί έχουμε δει και τόσες παθογένειες του κράτους. Όποιος όμως
πέφτει στην παγίδα να νομίζει ότι ο νεοφιλελευθερισμός λύνει το πρόβλημα
της κοινωνίας μας κάνει ένα θεμελιώδες λάθος. Δεν συνειδητοποιεί ότι
όλα, όλες οι δραστηριότητες, όλοι οι θεσμοί του κράτους, που συνδέονται
με το κράτος, σ’ αυτή την περίπτωση υποβαθμίζονται και απογυμνώνονται
από περιεχόμενο. Όταν δηλαδή –να σας το πω και με την ακραία μορφή της
κακοήθους έκφρασης- ακόμα και με το ρουσφέτι που μπορεί να έκαναν
βουλευτές και υπουργοί τελικά έδιναν θέσεις εργασίας, έστω και
αναξιοκρατικά, σε τμήματα μεγάλα του πληθυσμού. Όταν συρρικνώνεται και
δεν υπάρχει ουσιαστικά κρατική δραστηριότητα, κρατικός τομέας, τότε δεν
χάνουν μόνο τη δυνατότητά τους αυτή οι βουλευτές, χάνεται και η σχέση
των Βουλευτών με την ευημερία μέσα από τον κόπο μέσα από την δουλειά του
κόσμου, χάνεται η δυνατότητα και συρρικνώνεται. Και τα συνδικάτα δεν
μπορούν να έχουν μια κάποια αποτελεσματικότητα στις διεκδικήσεις τους.
Εν ολίγοις, όσο και αν σας φαίνεται υπερβολικό, ο νεοφιλελευθερισμός
σταδιακά συρρικνώνει και καθιστά κέλυφος χωρίς περιεχόμενο την ίδια την
Δημοκρατία. Πολύ εύστοχα στο βιβλίο του ο Προκόπης λέει: Ο 19ος αιώνας ήταν ο αιώνας του κοινοβουλευτισμού. Ο 20ος αιώνας ήταν ο αιώνας των κυβερνήσεων εις βάρος του κοινοβουλευτισμού και εις βάρος των αρμοδιοτήτων του. Ο 21ος
αιώνας, όπως τον βλέπετε και αναδύεται από παντού, είναι ο αιώνας όπου
μη θεσμικές εξουσίες χρήματος στη φάση που βρισκόμαστε, του
χρηματοπιστωτικού συστήματος πάνω απ’ όλα, ελέγχουν την εξουσία,
διαμορφώνουν την κοινωνία και κατ’ ουσίαν φθάνουν στο σημείο ακόμη και
να καταστρέφουν παραγωγικές δραστηριότητες της επιχειρηματικότητας. Όταν
δηλαδή βλέπετε σήμερα την Γερμανία να μην μπορεί να κρατήσει την Opel,
την Σουηδία να μην μπορεί να κρατήσει την SAAB, να παίζεται
κορώνα-γράμματα η τύχη της General Motors στην Αμερική, αυτό σημαίνει
ότι οι παραγωγικές αυτές δραστηριότητες, δισεκατοντάδες χιλιάδες
εργάτες, εργαζόμενοι κλπ, τείνουν να εκλείψουν. Η συνειδητοποίηση και η
αποκάλυψη του μεγέθους της πρόκλησης που αντιμετωπίζει η σημερινή
κοινωνία αναλύεται πολύ ωραία, εύστοχα και κατανοητά στο βιβλίο.
Υπάρχει ένα ζήτημα. Τεράστιο. Η παγκοσμιοποίηση φαίνεται πως είναι κάτι
ωραίο, μοντέρνο, σύγχρονο. Παγκοσμιοποίηση χωρίς κανόνες όμως, όπως
αρχίζουμε και διαπιστώνουμε όλο και εντονότερα, σημαίνει τάση εξομοίωσης
προς τα κάτω σε διάφορους κοινωνικούς τομείς. Κατ’ ουσίαν η
παγκοσμιοποίηση αφήνει την Ευρώπη χωρίς εργάτες εργοστασίων και σε λίγο –
μην κοιτάτε που εμείς πολύ σωστά λέμε δεν υπάρχει τίποτα στην Ελλάδα,
δεν έχουμε παραγωγική δραστηριότητα, κλείσαν οι βιοτεχνίες, κλείσαν οι
βιομηχανίες, κλείσαν τα πάντα- νομίζετε πως στην Ιταλία ή στην Ισπανία
δεν θα έχουν κλείσει σε ίδιο ή και σε χειρότερο βαθμό; Στη Γαλλία
επίσης; Στην Γερμανία την ίδια. Αυτό λοιπόν το ζήτημα, το οποίο στερεί
εκατομμύρια ευρωπαίους από τη δυνατότητα να εργάζονται και παραγωγικά να
συμμετέχουν στη διαδικασία αυτή και να καταξιώνονται, η ίδια η
διαδικασία οδηγεί –και το βλέπετε όλο και πιο έντονα- στο να
εξαλείφονται και οι αγρότες από την ελληνική και τις ευρωπαϊκές
κοινωνίες και να μετατρέπονται σε διαχειριστές κοινοτικών επιδοτήσεων
και εργολάβους ξένου εργατικού δυναμικού. Και τη μια χρονιά να βάζουν ας
πούμε μπαμπάκι επειδή έχει πολύ επιδότηση και να φωνάζουν «όλα τα κιλά
όλα τα λεφτά» στον κάμπο της Θεσσαλίας και την άλλη χρονιά να βάζουν
φωτοβολταϊκά τόξα. Αν θέλεις να κάνεις σήμερα εχθρό έναν αγρότη πες του
να μην βάλει φωτοβολταϊκά τόξα. Το χω δει από την εμπειρία μου. Είναι
λοιπόν ζητήματα πολύ σοβαρά για την οργάνωση των κοινωνιών της εποχής
μας, τα οποία διαπραγματεύεται το βιβλίο. Κανένας πολιτικός θεσμός δεν
μένει αναλλοίωτος στην πορεία. Το περιεχόμενό του σε κάθε εποχή
αλλάζει. Εδώ αυτό που βλέπουμε τώρα είναι ότι αλλάζουν όλοι οι ρόλοι.
Και βέβαια αναφέρει κάπου ο συγγραφέας: Οι πολιτικοί είτε δεν
καταλαβαίνουν τι γίνεται είτε, ακόμη χειρότερο, αντιμετωπίζουν με δέος
την ισχύ των οικονομικών κέντρων. Εδώ θα πω κάτι που ως ενεργός
πολιτικός ο Προκόπης θέλει να το αποφύγει. Θα πω ότι τώρα πια υπάρχουν
και πολιτικοί, οι οποίοι ενσωματώνονται στην νέα εξουσία του χρήματος
και δη του χρηματοπιστωτικού συστήματος. Και αυτό είναι κάτι το οποίο
είναι πάρα πολύ επικίνδυνο για όλη την κοινωνία και όχι μόνο γι’ αυτούς.
Κάθε εποχή βγάζει, παράγει τους πολιτικούς, ανεξαρτήτως ιδεολογίας, που
ανταποκρίνονται στις ανάγκες της εποχής. Σε εποχές πολεμικές θα βγουν
ηγέτες. Σε εποχές όμως που βλέπετε ότι, χωρίς την πολιτική
διαμεσολάβηση θέλουν πλέον να καθορίσουν οι οικονομικά ισχυροί τα της
κοινωνίας, ακριβώς, σ’ αυτή τη φάση βλέπετε ότι παρουσιάζονται όχι
πολιτικοί αναντίστοιχοι του καιρού μας, όπως λέμε εμείς οι δημοσιογράφοι
συχνά, «κατώτεροι των περιστάσεων», αλλά πολιτικοί διαμορφωμένοι στο
μέγεθος, στην εμβέλεια, στην επιρροή των αναγκών της εποχής. Φτάσαμε σε
εποχή διαχειριστών πολιτικών. Θυμάστε πριν από δέκα χρόνια πριν από
δεκαπέντε χρόνια. Μιλούσαμε για τους διαχειριστές πολιτικούς. Τώρα δεν
έχουμε ούτε αυτούς. Εγώ θα το πω ευθέως. Ανησυχώ βαθύτατα με την
Κυβέρνηση Παπαδήμου. Πολύ πιο βαθιά βέβαια ανησυχώ με την Κυβέρνηση
Μόντι στην Ιταλία. Προτιμώ τον χειρότερο πολιτικό, εκλεγμένο πολιτικό,
να είναι πρωθυπουργός και να καθορίζει τα της μοίρας μου και ας τον
βρίζω, ας τον μουντζώνω, σε εξτρεμιστική περίπτωση να τον γιαουρτώνω
κιόλας. Αλλά ξέρω ότι θα έρθει, θα παρουσιασθεί μπροστά μου, θα κάνει
απολογισμό του έργου του και θα ζητήσει εκ νέου την ψήφο μου. Αυτό είναι
η ουσία της Δημοκρατίας. Και αυτό το οποίο λένε γιατί να υπολογίζει
κανείς –τα μέσα ενημέρωσης έτσι;- γιατί να υπολογίζει κάποιος το
πολιτικό κόστος; Μα το πολιτικό κόστος είναι η πεμπτουσία της
Δημοκρατίας. Όταν εκλέγω έναν ηγέτη θέλω να ξέρει ότι θα έχει κόστος αν
με γελάσει, εάν κάνει άλλα πράγματα. Ναι, δεν θέλω να ψηφίζω μια φορά
στις τέσσερις. Θέλω να με ακούει και ενδιάμεσα. Και θεωρώ προς τιμήν
κάθε πρωθυπουργού, κάθε υπουργού που όταν έβλεπε εκατοντάδες χιλιάδες
διαδηλωτές στους δρόμους συμμορφωνόταν με τη λαϊκή βούληση. Γιατί αυτό
είναι Δημοκρατία. Τώρα βλέπετε επιχειρούν να κάνουν τελείως το άλλο.
Και ωθούν την κοινωνία στα άκρα. Αυτό μπορώ να σας το πω και να σας
διαβεβαιώσω γι’ αυτό. Όταν ένας άνθρωπος κάνει απεργία, κάνει διαδήλωση,
κάνει απεργία πείνας και αισθάνεται ότι δεν τον ακούει κανένας από την
πολιτική ηγεσία, τον γράφει στα παλιά του τα παπούτσια, σε λίγο θα είναι
έτοιμος να προσφύγει σε άλλες μεθόδους, να στηρίξει άλλης μορφής
πολιτεύματα. Διότι αισθάνεται πως κανείς δεν τον παίρνει υπόψη του.
Θέλω να σας πω -και θα κλείσω μ’ αυτό- ότι θα ήθελα να προσέξετε και
να διαβάσετε με ιδιαίτερη προσοχή και το τελευταίο μέρος του βιβλίου που
αναφέρεται στο κίνημα των αγανακτισμένων. Εκεί θα βρείτε μια προσέγγιση
πολύ βαθύτερη απ’ ό,τι ίσως έχετε φανταστεί. Και θα σας πω και κάτι
άλλο το οποίο έχω πει και από τηλεοράσεως. Παρ’ όλο που ξέρω ότι για
πολλούς από σας –ακόμη και σ’ αυτή την αίθουσα ενδεχομένως- μπορεί να
ήταν το μελανό σημείο της υπουργίας του Προκόπη Παυλόπουλου. Εγώ
αισθάνομαι ότι η Ελλάδα του οφείλει ευγνωμοσύνη που εκείνες τις καυτές
μέρες του Δεκέμβρη κατάλαβε ότι γινόταν μια κοινωνική έκρηξη, παράλληλα
με τους μηχανισμούς των απατεώνων των κλεφτών των παρακρατικών, αν
θέλετε, δυνάμεων που λειτουργούσαν. Κατάλαβε όμως ότι ο μόνος τρόπος ν’
αντιμετωπισθεί ήταν αυτός που χρησιμοποίησε. Πλήρωσε βαρύ αντίτιμο γι’
αυτό. Εγώ όμως πιστεύω ότι γι’ αυτό του αξίζει ο δημόσιος πολιτικός
έπαινος. Ευχαριστώ.»
Ακολουθεί η συγγνώμη του Νίκου Χατζηνικολάου:
Μοιραστείτε
Η ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΣ ΣΤΟ FACEBOOK
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου