Η απόφαση της Ιεράς Συνόδου.
υπό Αρχιμ. Βασιλείου Μπακογιάννη
Ἡ Ἱερά Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας μας, ἕνεκα τῆς πανδημίας, ἀποφάσισε, ἡ γιορτή τῆς Ἀναστάσεως, ἐφέτος, (2021) νά γίνει κατ'οἰκονομία, ἀντί στίς «12» τή νύχτα, στίς «9» τό βράδυ.
Καί ὡς μέλη τῆς Ἐκκλησίας, ὀφείλουμε νά σεβασθοῦμε τήν ἀπόφαση, διαφορετικά, εἶναι σάν νά θέτουμε τούς ἑαυτούς μας ὑπεράνω τῆς Ἱεράς Συνόδου!
Ὅμως, πολλοί ἀντέδρασαν, καί συνεχίζουν νά ἀντιδροῦν. Μά τό οὐσιῶδες δέν εἶναι τί ὥρα θά γιορτάσουμε τήν Ἀνάσταση, ἀλλά πῶς θά τή γιορτάσουμε.
Πῶς θά φωτισθοῦμε ἀπό τό ἀνέσπερο φῶς της.
Ὅταν ἡ ὀνομαστική γιορτή ἑνός Ἐπισκόπου πέφτει καθημερινή μέρα, ὁ Ἐπίσκοπος μεταθέτει τή γιορτή τοῦ Ἁγίου, στήν ἀμέσως ἑπόμενη Κυριακή, χωρίς κανένας νά διαμαρτύρεται γι'αὐτή τήν καινοτομία.
Ὅταν ἡ Ἱερά Σύνοδος ἀποφάσισε νά μεταφέρει τή γιορτή τῆς Ἀναστάσεως κατά τρεῖς ὧρες νωρίτερα, ἔγινε ξεσηκωμός! Μά γιατί;
Ὅταν τά Χριστούγεννα πέφτουν μέρα Δευτέρα, οἱ Μεγάλες Ὧρες διαβάζονται τήν προηγούμενη Παρασκευή. Τό ἴδιο ἰσχύει καί γιά γιορτή τῶν Φώτων.
Χάνουν μήπως οἱ Μεγάλες Ὧρες τήν ἀξία τους, ἐπειδή δέν διαβάζονται στήν ὥρα τους, τουτέστιν τήν παραμονή;
Ὁ Χριστός σταυρώθηκε Μ. Παρασκευή στίς δώδεκα τό μεσημέρι. Καί μεῖς γιορτάζουμε τή Σταύρωση Μ. Πέμπτη βράδυ, χωρίς νά διαμαρτυρόμαστε γι'αὐτή τή «δυσαρμονία».
Ἡ Ἀποκαθήλωση ἔγινε μετά τίς τρεῖς τό ἀπόγευα, καί ἐμεῖς τή γιορτάζουμε πρίν τίς τρεῖς, χωρίς καί πάλι νά διαμαρτυρόμαστε.
Καί καλῶς, γιατί τά μεγάλα αὐτά γεγονότα, δέν χάνουν τήν ἀξία τους, ἐπειδή δέν τά γιορτάζουμε στήν ὥρα τους.
Τό ἴδιο ἰσχύει καί μέ τήν Ἀνάσταση. Δέν χάνει τήν ἀξία της, ἄν δέν γιορτασθεῖ στήν ὥρα της.
Καί ὅμως πολλοί ἐπιμένουν νά γιορτασθεῖ στήν ὥρα της, ταράσσοντας χωρίς λόγο τό πλήρωμα τῆς Ἐκκλησίας.
Ὁ Χριστός εἶπε στούς μαθητές Του, ὅτι θά ἀναστηθεῖ τήν τρίτη μέρα (Μτ.16:21), δηλαδή, κατά τή διάρκεια τῆς τρίτης μέρας, καί ὄχι ὅταν συμπληρωθεῖ ἡ τρίτη μέρα.
Σύμφωνα μέ τό τότε ἰουδαϊκό ἡμερολόγιο, ἡ μέρα ἄρχιζε μέ τή δύση τοῦ ἡλίου καί τέλειωνε μέ τή δύση. Πρώτη, λοιπόν, μέρα, ἦταν μέχρι τήν Παρασκευή ἑσπέρας.
Δεύτερη, ἀπό τήν Παρασκευή ἑσπέρας μέχρι Σάββατο ἑσπέρας. Τρίτη, ἀπό τό Σάββατο ἑσπέρας μέχρι τήν Κυριακή ἑσπέρας.
Ξημερώματα Κυριακῆς οἱ μυροφόρες ἔμαθαν ὅτι Χριστός ἀνέστη (Μκ.16:9).
Πρᾶγμα πού σημαίνει ὅτι ὁ Χριστός εἶχε ἤδη ἀναστηθεῖ. Μπορεῖ νά ἀναστήθηκε καί Σάββατο βράδυ, στό ξεκίνημα τῆς τρίτης μέρας.
Ποιός τό ξέρει; Ποῦ, λοιπόν, τό λάθος μέ τή συγκεκριμένη ἀπόφαση τῆς Ἱ. Συνόδου;
Ναί, ἀλλά μέσα σ'ἕνα εἰκοστετράωρο γίνονται δύο Θ. Λειτουργίες, στήν ἴδια Ἁγία Τράπεζα καί ἀπό τόν ἴδιο Ἱερέα.
Ἐρώτηση: Ἐπιτρέπεται νά γίνεται π.χ. Κυριακη πρωί Θ. Λειτουργία, καί τό βράδυ ἄλλη Θ. Λειτουργία, ἀγρυπνία;
Ἀπό τόν ἴδιο Ἱερέα καί στήν ἴδια Ἁγία Τράπεζα; Ἀρχίζοντας ἡ Θ. Λειτουργία πρό τοῦ Μεσονυκτίου, καί τελειώνοντας κατά τίς δώδεκα; Ἐπιτρέπεται;
Κατά τήν «ἀκρίβεια», ὄχι. Ὅμως κανένας δέν διαμαρτύρεται!
Θά εἰπεῖτε γίνεται κατ'οἰκονομία, χάρη τοῦ λαοῦ. Ὥστε, λοιπόν, ἕνας Ἱερέας μπορεῖ νά κάνει μιά τέτοιοα οἰκονομία, ἡ Ἱ. Σύνοδος δέν μπορεῖ;!
Τό πλέον σωστό θά ἦταν ἡ γιορτή τῆς Ἀναστάσεως, νά γίνεται ξημερώματα τῆς Κυριακῆς, ὄρθρου βαθέως, ὅπως γινόταν ἐξ ἀρχῆς στήν Ἐκκλησία.
Καί γιά τόν πρόσθετο λόγο, στήν περίπτωση αὐτή, δύσκολα κάποιος θά ἄφηνε τή Λειτουργία, νά πάει στό σπίτι του, καί νά τό ρίξει, ὄρθρου βαθέως, στό φαγοπότι, αλλά, οὔτε καί οἱ νεαροί, θά ἄφηναν εὔκολα τόν ὕπνο τους, νά πᾶνε στήν ἐκκλησία, νά χαλάσουν τόν κόσμο μέ τά ποικίλα καί ἐπικίνδυνα βαρελότα, χωρίς νά ἀκούγεται τό «Χριστός Ἀνέστη!»
Μακάρι μελλοντικά ἡ Ἱ. Σύνοδος νά πάρει μιά τέτοια ἀπόφαση! Μακάρι!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου