Τετάρτη 12 Αυγούστου 2009

Τα μαζεύουν τώρα οι Βούλγαροι για τον Μπουργκάς - Αλεξανδρούπολης

Κάνουν πίσω τώρα οι Βούλγαροι από τις αρχικές τους δηλώσεις ότι θα ματαιώσουν το σχέδιο του πετερελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολης. Είχε προηγηθεί ωστόσο ... η υπογραφή την Πέμπτη μίας συμφωνίας μεταξύ Ρωσίας και Τουρκίας για την κατασκευή ενός αντίστοιχου αγωγού πετρελαίου, του Σαμψούντα- Τσειχάν.

Πρόκειται για το τελευταίο επεισόδιο του "σίριαλ" σχετικά με την τύχη των μεγάλων ενεργειακών έργων που προωθεί η Ρωσία επί βουλγαρικού εδάφους (αγωγοί Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, Σάουθ Στρίμ, πυρηνικό εργοστάσιο Μπέλενε) που ξεκίνησε μετά τη νίκη του κεντροδεξιού κόμματος στις πρόσφατες εκλογές...

Συγκεκριμένα, την Παρασκευή η Βουλγαρική κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι θα μεταφέρει όλες τις αρμοδιότητες για την προώθηση του έργου Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, στην Βουλγαρική ενεργειακή εταιρεία χαρτοφυλακίου ΒΕΗ (bulgarian Energy Holding). Το δήλωσε ο Βούλγαρος υπουργός περιφερειακής Ανάπτυξης Rosen Plevneliev, τονίζοντας ότι η μεταφορά της αρμοδιότητας θα γίνει μέσα στην εβδομάδα. Αυτό επομένως σημαίνει πως δεν τίθεται πλέον θέμα αποχώρησης της χώρας από το σχέδιο, στο οποίο ως γνωστόν συμμετέχουν η Ελλάδα και η Ρωσία.

Eδωσαν τα χέρια Πούτιν - Ερντογάν

Δεν είναι τυχαίο ότι η δήλωση του Βούλγαρού υπουργού έγινε μία μόλις ημέρα μετά την υπογραφή την Πέμπτη, μιας σειράς ενεργειακών συμφωνιών μεταξύ Πούτιν και Ερντογάν στην ʼγκυρα, στις οποίες περιλαμβάνεται και η κατασκευή ενός πετρελαιαγωγού από τη Σαμψούντα στις ακτές της Μαύρης Θάλασσας, στο Τσεϊχάν της Νότιας Τουρκίας. Ενός αγωγού στον οποίο συμμετέχει επίσης η ιταλική ΕΝΙ, και που δείχνει να λειτουργεί ανταγωνιστικά προς τον Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, αφού και οι δύο θα προμηθεύονται ποσότητες πετρελαίου από το Καζακστάν.

Aλλα έλεγε πριν τις εκλογές...

Δεν είναι επίσης τυχαίο πως ο ίδιος ο Βούλγαρος υπουργός, λίγο πριν αναλάβει το χαρτοφυλάκιο του, είχε χαρακτηρίσει ως μη βιώσιμο οικονομικά τον αγωγό, για να ακολουθήσουν στη συνέχεια δηλώσεις των υπουργών οικονομίας και οικονομικών, που μιλούσαν για εξοικονόμηση περίπου 2 δισ. ευρώ, με την ακύρωση της συμμετοχής της χώρας στα συγκεκριμένα προγράμματα. Εξ αρχής πάντως η στάση της νέας βουλγαρικής κυβέρνησης, είχε αποδοθεί σε μία προσπάθειά της να αποσπάσει περισσότερα οικονομικά ανταλλάγματα από τη Μόσχα, παρά σε πρόθεση της να αποχωρήσει, όπως η ίδια δημοσίως δήλωνε, από τα σχέδια αυτά.

Που διαφέρουν οι δύο αγωγοί

Η διαφορά μεταξύ των δύο αγωγών- του Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη και του Σαμψούντα- Τσειχάν- είναι ότι τα πεδία πετρελαίου από τα οποία θα προμηθεύονται, δεν είναι τα ίδια, γεγονός που δεν τους καθιστά αναγκαστικά ανταγωνιστικούς, όπως δήλωσε και ο πρόεδρος της ρωσικής εταιρείας Τransneft Νικολάι Τόκαρεφ από την ʼγκυρα.

Ο επικεφαλής της εταιρείας που συμμετέχει και στον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό και μάλιστα θα είναι ο διαχειριστής του, τόνισε ότι πρόκειται για δύο αυτοτελή σχέδια, τα οποία δεν αλληλοκαλύπτονται.

Επίσης για τον τουρκικό αγωγό, στον οποίο συμμετέχουν τόσο η ιταλική ΕΝΙ όσο και η τουρκική Calik Group, το στέλεχος του γραφείου του Ρώσου Πρωθυπουργού Βλαντιμίρ Πούτιν, Γιούρι Ουσακόφ εξέφρασε επιφυλάξεις για την εξεύρεση των απαραίτητων ποσοτήτων πετρελαίου, δηλώνοντας ότι "προς το παρόν δεν είναι σαφές από που θα προμηθεύεται το πετρέλαιο ο αγωγός αυτός".

reporter.gr

/infognomonpolitics

Δεν υπάρχουν σχόλια: