Τρίτη 20 Οκτωβρίου 2009

Αύριο κρίνεται η τύχη φρεγατών, ΕΝΑΕ, υποβρυχίων – Μπλόφες και εκβιασμοί…


Παρτίδα «πόκερ» με ισχυρό το στοιχείο της μπλόφας θυμίζει πλέον η υπόθεση των ΕΝΑΕ και της παραλαβής ή όχι των υποβρυχίων Type-214 κλάσης «Παπανικολής»: Όμως η ΤhyssenKrupp Marine «κοιτάζει» πέρα από τα υποβρύχια: Το πρόγραμμα των φρεγατών ύψους 3,5 δισεκατομμυρίων ευρώ, όπου οι εξελίξεις δείχνουν να «τρέχουν» πολύ πιο γρήγορα απ’ότι αναμενόταν. Η γερμανική εταιρεία θεωρεί ότι μπορεί να αναστρέψει την απόφαση για την επιλογή των FREMM και να πάρει το πρόγραμμα και προς αυτή την κατεύθυνση πιέζει με όλους τους τρόπους, ακόμα και προαναγγέλλοντας αποχώρηση από την Ελλάδα.
Και μάλιστα «βάζει το μαχαίρι στο λαιμό» γνωρίζοντας ότι το επικείμενο ταξίδι του Γ.Παπανδρέου στο Παρίσι και η συνάντησή του με τον Ν.Σαρκοζί, πιθανότατα θα «κλειδώσουν» τις FREMM με τρόπο τέτοιο που να χαθεί οριστικά η γερμανική υποψηφιότητα για τις MEKO D ή τις F-124.

Με απλά λόγια: Μόνο αν η Thyssen Krupp Marine πάρει υπόσχεση για το πρόγραμμα των φρεγατών, μέσω των ΕΝΑΕ, θα παραμείνει στα ΕΝΑΕ... Και την απάντηση την θέλει «εδώ και τώρα» αφού έχει προαναγγείλει στις 31 /10 παύση πληρωμών. Ούτε καν η ανάληψη του προγράμματος το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού (ΜLU) των MEKO-200HN (την οποία εμμέσως πλην σαφώς κυβερνητικοί κύκλοι «έριξαν στο τραπέζι») δεν συγκινεί την γερμανική εταιρεία, της οποίας καθαρά η στόχευση είναι πλέον μόνο το μεγάλο πρόγραμμα των φρεγατών ύψους 2,2 δισεκατομμύρια ευρώ (υπολογίζεται ότι θα φτάσει τα 3,5 δις σε ορίζοντα 15 ετών για 6+2 σκάφη). Και αυτό δεν έχει σχέση με την απόφασή της να μειώσει κατά 20.000 του εργαζόμενους στις μονάδες της παγκοσμίως. Αν πάρει τις φρεγάτες εξαιρούνται οι 1200 Έλληνες εργαζόμενοι. Αν όχι, τους εγκαταλείπει στη τύχη τους…
Οι επόμενες 24 ώρες θα είναι πραγματικά κρίσιμες όχι απλά για το μέλλον των ΕΝΑΕ, και των ναυπηγικών προγραμμάτων του ΥΠΕΘΑ, αλλά για το μέλλον της ναυπηγικής βιομηχανίας της χώρας. Οι άτυπες συσκέψεις της διυπουργικής ομάδας (ΥΠΕΘΑ και οικονομικά υπουργεία) διαδέχονται η μία την άλλη. Είναι γεγονός ότι και εντός της νέας κυβέρνησης έχει διαμορφωθεί αρνητικό κλίμα για τις γερμανικές κινήσεις. Τόσο αρνητικό που μελετάται ήδη το διάδοχο σχήμα, το οποίο μάλλον θα είναι μία βιομηχανική ομάδα, υπό τον συντονιστικό έλεγχο των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Αυτό που συζητείται από την πλευρά της ομάδας αυτής είναι οι κρατικές εγγυήσεις που αναγκαστικά πρέπει να δοθούν για την βιωσιμότητα του νέου σχήματος. Εγγυήσεις που έχουν να κάνουν με την ομαλή ροή των ναυπηγικών προγραμμάτων του ΥΠΕΘΑ. Οπωσδήποτε μέχρι αύριο το απόγευμα θα έχουν ξεκαθαριστεί πολλά πράγματα.
Με τα παραπάνω, το θέμα των υποβρυχίων έχει περάσει σε δεύτερη μοίρα, αφού οι εξελίξεις φαίνεται να είναι προδιαγεγραμμένες: Η νέα κυβέρνηση ξεκινά από εκεί που σταμάτησε η παλαιά. Παραλαβή των τριών Type-214 και αναμόρφωση της σύμβασης Neptune II με άμεση παραλαβή του S118 «Ωκεανός», και ναυπήγηση δύο νέων 209/1400 ΑΙΡ. Κυβερνητικές πηγές ανέφεραν στο defencenet.gr ότι «Από την στιγμή που το Πολεμικό Ναυτικό θέλει τα υποβρύχια και θεωρεί ότι το πρόβλημα που αντιμετώπιζαν αποκαταστάθηκε, είμαστε υποχρεωμένοι να προχωρήσουμε στην παραλαβή τουλάχιστον των τριών. Για τον «Παπανικολή» μάλλον δεν θα προχωρήσουμε». Σε ότι αφορά το οικονομικό μέρος η ελληνική πλευρά ήδη έχει έτοιμη μία δόση 150 εκατ. ευρώ…
Το γεγονός ότι η Thyssen έχει καταγγείλει τις δύο συμβάσεις, οπωσδήποτε περιπλέκει τα πράγματα (στην Γερμανία τελευταία στιγμή πριν τις ελληνικές εκλογές επικράτησε η άποψη των «σκληρών» και μάλλον αυτό θα το πληρώσουν ακριβά οι Γερμανοί), αλλά και η θέση των Γερμανών είναι εξίσου δύσκολη. Ως συνιδιοκτήτης το ελληνικό κράτος μπορεί να μπλοκάρει οποιαδήποτε προσπάθεια πώλησης των τεσσάρων υποβρυχίων, αν δεν συμφωνήσει σε μίοα λύση που σε τελική ανάλυση ήταν και πρόταση των Γερμανών…

Tμήμα ειδήσεων defencenet.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: