Στην ίδια αναφορά της ΓΔΑΕΕ προς τον υπουργό εκτοξεύονται «βέλη» και προς την πλευρά του ΓΕΑ το οποίο κατηγορείται για «παλινδρομικές απόψεις» (μία κατηγορία που αφορά περισσότερο την περίοδο κατά την οποία Α/ΓΕΑ ήταν ο σημερινός Α/ΓΕΕΘΑ, Ιωάννης Γιάγκος, αφού οι συζητήσεις με την κοινοπραξία έχουν σταματήσει την εποχή που ανέλαβε Α/ΓΕΕΘΑ).
Στην αναφορά της ΓΔΑΕΕ αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι «Το σύστημα αυτοπροστασίας ASPIS για τα αεροσκάφη F-16 του προγράμματος PXIV και προγενέστερων προγραμμάτων, είναι ήδη καθυστερημένο με αποκλειστική ευθύνη της εταιρείας. Σε όλες τις προσπάθειες της ΓΔΑΕΕ για την επίλυση του προβλήματος η εταιρεία ποτέ δεν επέδειξε πνεύμα συνεργασίας για την επίλυση των προβλημάτων. Εκτιμάται ότι η στάση της εταιρείας εδράζεται τόσο στις παλινδρομικές απόψεις του ΓΕΑ όσο και στις καταφανώς ευνοϊκές προς την εταιρεία προβλέψεις της σύμβασης».
Και καταλήγει η αναφορά ως εξής: «Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της εταιρείας τα προβλήματα έχουν επιλυθεί. Όμως τα χρονοδιαγράμματα που προτείνει είναι μακρόχρονα ενώ αρνείται να ποινολογηθεί για την καθυστέρηση επικαλούμενη τις προβλέψεις της σύμβασης».
Το αδιέξοδο οφείλεται στην σύμβαση του Δεκεμβρίου του 2005 για το πρόγραμμα Peace Xenia IV, όπου δεν αναφέρεται ότι θα υπάρξει αποδοχή του συστήματος μέσω πτητικών δοκιμών (ενώ εκκρεμεί ακόμα η παραλαβή του ASPIS II για τα 58 αεροσκάφη του προγράμματος Peace Xenia III !). Δηλαδή από την ΓΔΑΕΕ καταλογίζονται ευθύνες στην τότε ηγεσία του υπουργείου (υπουργός Σπήλιος Σπηλιωτόπουλος και γενικός γραμματέας ΓΓΟΣΑΕ Γιώργος Ζορμπάς).
Όπως έχει σημειώσει το www.defencenent.gr και η ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ σε επαναλαμβανόμενα σημειώματα εδώ και δύο χρόνια, το 2005 η σύμβαση που υπογράφηκε δεν αναφερόταν σε "αποδοχή κατόπιν πτητικών δοκιμών", αλλά μόνο σε εργαστηριακές δοκιμές, τις οποίες η ελληνική πλευρά θεωρεί ότι "δεν παρέχουν αξιοπιστα αποτελέσματα για τις δυνατότητες του συστήματος".
Τότε ή κάποιοι στο υπουργείο Άμυνας θεώρησαν ότι μέχρι την παραλαβή των αεροσκαφών το 2009 θα έχει λυθεί το ζήτημα (αυτή είναι η "αθώα" εκδοχή) ή κάποιοι πέρασαν με «πονηρό» τρόπο και κάποιοι άλλοι το δέχθηκαν, μία σύμβαση με την οποία αυτομάτως δινόταν στην πλευρά της Raytheon η δυνατότητα να εγκαταστήσει τα συστήματα στα νέα F-16 Advanced 52+ και με αυτό τον τρόπο η ελληνική πλευρά να κάνει αποδεκτά τα συστήματα του ASPIS II της προμήθειας του 1999(!) που τώρα μουχλιάζουν στην Ελευσίνα, αφού μεταξύ της κατασκευάστριας εταιρείας και του ελληνικού δημοσίου εκκρεμούν μείζονα προβλήματα αποδοχής.
Υπενθυμίζεται ότι στο πρόγραμμα Peace Xenia IV για πρώτη φορά εμπεριέχετο η πρόβλεψη για παράδοση των αεροσκαφών μαζί με το σύστημα αυτοπροστασίας. Γεγονός απόλυτα θετικό, αλλά με τον όρο ότι στην σύμβαση θα αναφερόταν ότι το σύστημα και συνεπώς το αεροσκάφος θα γινόταν αποδεκτό μόνο στην περίπτωση που περνούσε τις πτητικές δοκιμές. Τώρα παραλαμβάνουμε τα αεροσκάφη, με
Το καλοκαίρι με μία ιδιαίτερα αυστηρού ύφους επιστολή του γενικού διευθυντή της ΓΔΑΕΕ, Ευάγγελου Βασιλάκου προς τις εμπλεκόμενες εταιρείες (Raytheon, Lockheed Martin, Northrop) στο πρόγραμμα του συστήματος αυτοπροστασίας ASPIS II, υπήρχε σαφής προειδοποίηση για τους κινδύνους να κηρυχθεί έκπτωτη η Raytheon(!): "Από την πλευρά μας, είναι προφανές οτι η όλη επικοινωνία έχει διακοπεί εξαιτίας της Raytheon. Αυτή η ανεξήγητη συμπεριφορά θέτει σε κίνδυνο το σύνολο του συμβολαίου, το οποίο εάν δεν εκτελεστεί σε γοργούς ρυθμούς, θα έχει αρνητικές συνέπειες στον στόλο μας καθώς και αρνητικές επιπτώσεις στα συμβόλαιά μας. Αυτή τη στιγμή, οι τελευταίες παραδόσεις έχουν καθυστερήσει 6 μήνες και, σύμφωνα με τον Νόμο και τις προβλέψεις του συμβολαίου, ο προμηθευτής στερείται του συμβολαίου και χρειάζεται υπουργική απόφαση για τη συνέχιση της διαδικασίας" σημείωνε ο Ε.Βασιλάκος.
Στην ίδια επιστολή ο Ε.Βασιλάκος επιχειρούσε να θέσει προ των ευθυνών τους τα εμπλεκόμενα μέρη (είχαν διατυπωθεί απόψεις μέσα στην Π.Α. που ζητούσαν να ανασταλούν οι παραλαβές των μαχητικών του προγράμματος Peace Xenia IV αλλά δεν εισακούστηκαν) και μεταξύ άλλων αναφέρει ( μετάφραση από το αγγλικό κείμενο, δική μας):
"Οι αντιπρόσωποι της Raytheon κατά τη διάρκεια των συζητήσεων των πρώτων τριών εβδομάδων παρουσίαζαν την ίδια θέση, ότι δηλαδή το συμβόλαιο δεν χρειάζεται καμία τροποποίηση.
Καθώς οι εργασίες προχωρούσαν αργά, η ΓΔΑΕΕ κατέβαλε κάθε δυνατή προσπάθεια να παρουσιάσει πιθανές απαιτούμενες τροποποιήσεις. Παρ΄όλα αυτά, υπήρχε έντονη διστακτικότητα εκ μέρους της Raytheon να συζητήσει εις βάθος τα προβλήματα.
Πολλές και επαναλαμβανόμενες ερωτήσεις σχετικές με την «ετοιμότητα» να προχωρήσει σε Acceptance Flight Test που προβλέπονταν από το συμβόλαιο έμειναν αναπάντητες από την εταιρεία, παρά το γεγονός ότι οι αντιπρόσωποι επέμεναν ότι το σύστημα είναι έτοιμο.
Μέχρι στιγμής, η Raytheon δεν έχει παρουσιάσει καμία πρόταση για αλλαγές στο συμβόλαιο, ούτε έχει ανταποκριθεί καθόλου στις προτεινόμενες από την Επιτροπή.
Επιπρόσθετα, η έλλειψη συνέχειας των παραδόσεων των συστημέτων από τη Raytheon, χωρίς κανένα σημάδι που να δείχνει τις αιτίες που οδήγησαν τη Raytheon σε αυτή την απόφαση, έχει δημιουργήσει ανησυχίες για την εφαρμογή του συμβολαιού από την πλευρά του Προμηθευτή.
Τον Ιούνιο του 2009, οι αντιπρόσωποι της Raytheon πρότειναν ότι η Northrop Grumman πρέπει να αποτελέσει μέρος της τροποποίησης του συμβολαίου, διαφορετικά θα υπάρξουν κι άλλες καθυστερήσεις. Από εκείνη τη συνάντηση χρονικά και έπειτα δεν έχει υπάρξει καμία επικοινωνία μεταξύ της ΓΔΑΕΕ και της Raytheon, παρότι έχουμε ενημερωθεί για κάποιες συζητήσεις που έχουν γίνει με το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας."
Περιττό να αναφέρουμε το επιχειρησιακό πρόβλημα που αντιμετωπίζει αυτή την στιγμή η Πολεμική Αεροπορία. Από τα 58 εναπομείναντα αεροσκάφη του προγράμματος Peace Xenia III (τα οποία υποτίθεται ότι αποτελούν τα ικανότερα της Π.Α.), κανένα δεν φέρει σύστημα αυτοπροστασίας.
Δηλαδή στερούνται τόσο αμυντικών ηλεκτρονικών μέσων (αναλώσιμα αντίμετρα, RWR), όσο και επιθετικών μέσων (ECM).
Aποστολή προσβολής σε στόχους στο εσωτερικό του δυνητικού αντιπάλου, απλώς δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν και οι αερομαχίες γίνονται ένας δισεπίλυτος γρίφος...
Στα υπό παραλαβή Advanced 52+, το σύστημα υπάρχει, αλλά είναι ζητούμενο αν μπορεί να αξιοποιηθεί από την στιγμή που δεν υπάρχουν γέφυρες επικοινωνίας με την κατασκευάστρια εταιρεία.
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
Μοιραστείτε
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου