Τεράστιο ζήτημα ανακύπτει από την τοποθέτηση του υπουργού Εθνικής Άμυνας Ευάγγελου Βενιζέλου στην Βουλή αναφορικά με το υποβρύχιο S118 ΩΚΕΑΝΟΣ, ένα θέμα που ανέδειξε πρώτο σε σημείωμα του πριν λίγες ώρες το defencenet.gr και το έχουμε θίξει εδώ και πολλούς μήνες επανειλημμένα: Η φράση του υπουργού για το υποβρύχιο ότι «Το ένα υπό εκσυγχρονισμό υποβρύχιο, το «Ωκεανός», τύπου 209 έχει απορροφήσει μέχρι στιγμής 400 εκατομμύρια και δεν ξέρουμε αν θα είναι αξιόπλοο» επιβεβαιώνει τους φόβους και τις ανησυχίες για ενδεχόμενη αποτυχία του προγράμματος εκσυγχρονισμού του υποβρυχίου Type 209/1200.
Πριν από έξι μήνες σε of the record συζητήσεις διατυπωνόταν εκ μέρους της πολιτικής ηγεσίας κάποιος σκεπτικισμός ως προς την επιτυχία του προγράμματος εκσυγχρονισμού, αλλά τώρα δεν πρόκειται περί αυτού.
Η φράση στην Βουλή του Ε.Βενιζέλου «Δεν ξέρουμε αν είναι αξιόπλοο, αλλά έχει απορροφήσει 400 εκατ. ευρώ», μπορεί να είναι μία καλή δικαιολογία για την ναυπήγηση των δύο νέων Type 214 και ενδεχομένως να προετοιμάζει το έδαφος και για άλλα δύο μελλοντικά (μαθηματικά βέβαιο ότι μεταξύ 2015-2017 θα πάμε σε παραγγελία δύο επιπλπεον Type 214), αλλά προκαλεί σεισμό σε όλα τα επίπεδα.
Και για να εξετάσουμε το θέμα διαφορετικά αρκεί να αναστρέψουμε το ερώτημα: Αν δεν είναι αξιόπλοο το σκάφος, τι γίνεται με τα 400 εκατ. ευρώ; Αυτό είναι το ερώτημα που θέτουμε επιτακτικά από τότε που υπογράφηκε το framework agreement μέχρι χθες το βράδυ που ψηφίστηκε το νομοσχέδιο.
Ποιες είναι οι προβλέψεις για την κατασκευάστρια εταιρεία; Ο Ι.Safa, η ΑDM θα αναλάβουν να επιστρέψουν το 75,1% των 400 εκατ. ευρώ και η TKMS το υπόλοιπο ποσό; Ποιές είναι οι ρήτρες που υπάρχουν στη νέα σύμβαση που αντικαθιστά την NEPTUNE II (αύριο στις 09.30 πιθανόν ο Ι.Safa να βρίσκεται στο υπουργείο αναφέρουν πηγές για τις σχετικές υπογραφές) για να εξασφαλιστεί το δημόσιο για την περίπτωση που δεν είναι αξιόπλοος ο ΩΚΕΑΝΟΣ;
Υπενθυμίζεται ότι οι ίδιοι οι Γερμανοί από το 2008 διαβλέποντας την αποτυχία του προγράμματος εκσυγχρονισμού (μοναδική περίπτωση παγκοσμίως η τοποθέτηση συστήματος AIP σε υποβρύχιο Type 209/1200) είχαν αρχίσει να μιλάνε για τροποποίηση της σύμβασης NEPTUNE II με δύο νέα Type 214. Άρα κάτι ξέρουν για το θέμα. Το S118 ΩΚΕΑΝΟΣ βρίσκεται αραγμένο στον Σκαραμαγκά εδώ και ένα χρόνο περίπου και περιμένει το Π.Ν. να ξεκινήσει τις δοκιμές.
Σε οποιαδήποτε περίπτωση το θέμα είναι πολιτικό: Ακόμα και αν αποδειχθεί εν τέλει αξιόπλοος ο ΩΚΕΑΝΟΣ, από την στιγμή που ο ίδιος ο υπουργός Εθνικής Άμυνας θέτει εν αμφιβόλω θέμα επιτυχίας του εκσυγχρονισμού, δεν θα έπρεπε να υπάρχουν ρήτρες στη νέα σύμβαση που να προβλέπουν το τι μέλλει γενέσθαι σε περίπτωση που ο ΩΚΕΑΝΟΣ πάει για «παλιοσίδερα»;
Η ιστορία του προγράματος εκσυγχρονισμού του S118 ΩΚΕΑΝΟΣ έχει ως εξής:
Στις 31 Μαϊου 2002, η Γ.Δ.Ε. ανακοίνωσε την υπογραφή συμβολαίου για την αναβάθμιση τριών υποβρυχίων Type 209/1200 ΠΟΣΕΙΔΩΝ με δικαίωμα προαίρεσης για ακόμη ένα, ύψους 826.173.947 ευρώ.
Το πρόγραμμα περιλάμβane δύο ομάδες εργασιών: η πρώτη αφορούσε στη γενική ναυτική επιθεώρηση των σκαφών και στην αποκατάσταση των ευρημάτων, την ολική αντικατάσταση της υπερκατασκευής και των καταστρωμάτων, τη γενική επισκευή των τεσσάρων κύριων μηχανών, τη γενική επιθεώρηση και επισκευή του κινητήρα πρόωσης, καθώς και το σύνολο των λοιπών εργασιών προγραμματισμένης συντήρησης και μακράς ακινησίας επί του υλικού. Η δεύτερη ομάδα αφορούσε στον εκσυγχρονισμό και περιeλάμβανε:
• τοποθέτηση ενός σύγχρονης τεχνολογίας ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης μάχης με δυνατότητα βολής κατευθυνόμενων βλημάτων Sub Harpoon
• αντικατάσταση του Συστήματος Διεύθυνσης Βολής Τορπιλών
• εγκατάσταση Συστήματος Βολής Βλήματος (WES)
• εγκατάσταση συστήματος αναερόβιας πρόωσης (AIP: Air Independent Propulsion)
• αντικατάσταση των ραντάρ επιφανείας, ηλεκτρονικών μέσων υποστήριξης (ESM: Electronic Support Measures)
• εγκατάσταση κεραίας έγκαιρης προειδοποίησης ESM
• εγκατάσταση ιστού SATCOM (δορυφορικών επικοινωνιών)
• εκσυγχρονισμός του επικοινωνιακού συστήματος και αντικατάσταση του ιστού επικοινωνιών
• εγκατάσταση δύο αδρανειακών συστημάτων ναυτιλίας και ηλεκτρονικού δρομομέτρου
• εγκατάσταση δύο αδρανειακών συστημάτων ναυτιλίας και ηλεκτρονικού δρομομέτρου
• εγκατάσταση συστήματος εκτόξευσης παραπλανητικών δολωμάτων (decoys)
• εγκατάσταση τακτικής ζεύξης δεδομένων Link-11)
• αντικατάσταση stand πηδαλίων
• αντικατάσταση ηλεκτροπαραγωγών ζευγών εναλλασσόμενου ρεύματος
• αντικατάσταση έλικας
• αντικατάσταση συστήματος αντίστροφης όσμωσης (reverse osmosis)
• μετασκευή θυρίδων καθόδου για την υποδοχή βαθυσκάφους διάσωσης
• λήψη μέτρων μείωσης θορύβου
Μετά την αναβάθμιση η διάρκεια πλεύσης σε κατάδυση με 4 κόμβους χωρίς αναπνευστήρα υπολογίζόταν πως θα επεκταθεί από 95 σε 362,5 ώρες, ενώ η επικάλυψη της έλικας εξασφάλιζε χαμηλότερο ίχνος θορύβου. Οι εργασίες ξεκίνησαν με το υποβρύχιο ΩΚΕΑΝΟΣ (S118) το Νοεμβρίου του 2004, όταν το ανθεκτικό σκάφος κόπηκε σε δύο σημεία για να προστεθεί μελλοντικά το τμήμα ΑΙΡ και να αφαιρεθούν οι 4 πετρελαιοκινητήρες με τις ηλεκτρογεννήτριες, ο ηλεκτροκινητήρας πρόωσης, οι αντλίες κυτών και άλλα συστήματα.
Κατά την διάρκεια των εργασιών αυτών προέκυψε η ανάγκη αντικατάσταση του κελύφους των πετρελαιοκινητήρων MTU 12V493 TY60 εξαιτίας ρωγμών, μαζί με άλλες, πρόσθετες εργασίες. Στις 31 Μαΐου 2006 υποβλήθηκε αναθεώρηση της σύμβασης αναβάθμησης για τελική έγκριση και υπογραφή, όμως το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας καθυστέρησε να ανταποκριθεί για διάστημα ενός έτους.
Στις εργασίες αυτές έγκειται και το πρόβλημα: Υπάρχουν ισχυρές ενδίξεις ότι η πλοϊμότητα του σκάφους έχει διαταραχθεί σημαντικά...
Οι δοκιμές θα ξεκινήσουν άμεσα και θα διαρκέσουν κάποιους μήνες
Τμήμα ειδήσεων defencenet.gr
Μοιραστείτε
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου