Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2019

Οι πρωταγωνιστές πίσω από τα ελληνικά drones made in Θεσσαλονίκη

Η απόρριψη του 2011, τα τρία μη-Επανδρωμένα Αεροχήματα και το κυβερνητικό ενδιαφέρον.

Μιλάει στη Voria ο επικεφαλής της ομάδας του ΑΠΘ Κύρος Υάκινθος
Το γραφείο του Κύρου Υάκινθου βρίσκεται σε ένα από τα ψηλότερα κτήρια του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου, στον ένατο όροφο του τμήματος των Μηχανολόγων Μηχανικών στο Πολυτεχνείο. Από τη τζαμαρία του το βλέμμα σου χάνεται στη Θεσσαλονίκη, στον Θερμαϊκό ως και απέναντι στον Όλυμπο. Όλα φαίνονται τόσο μικρά, από ένα τέτοιο ύψος. «Έτσι σας ήρθε η ιδέα να ασχοληθείτε με τα drones;», αστειεύτηκα.

Ο Κύρος Υάκινθος, καθηγητής του Τμήματος Μηχανολόγων Μηχανικών του ΑΠΘ και διευθυντής του Εργαστηρίου Μηχανικής Ρευστών και Στροβιλομηχανών, είναι ο επικεφαλής της ομάδας Αεροδυναμικού Σχεδιασμού μη-Επανδρωμένων Αεροχημάτων, η οποία έχει ήδη τρία μη επανδρωμένα αεροχήματα στο ενεργητικό της. Το έργο της έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον εταιρειών και εσχάτως και της κυβέρνησης η οποία δείχνει να ενδιαφέρεται να εντάξει αυτού του είδους τα οχήματα στο σχεδιασμό της.

Το ενδιαφέρον αυτό το εξεδήλωσε ο ίδιος ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος ο οποίος είχε πει πριν από μερικές ημέρες από το βήμα της Βουλής ότι «εκμεταλλευόμενοι το ταλέντο και την εφευρετικότητα της ερευνητικής ομάδας του ΑΠΘ, τις ευρωπαϊκές χρηματοδοτικές ευκαιρίες, την αμυντική μας βιομηχανία και με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα, θα έχουμε σύντομα το ελληνικό UAV».

Το κυβερνητικό ενδιαφέρον«Πού σας ανακάλυψε ο υπουργός;», ρώτησα τον κ. Υάκινθο. Όπως εξήγησε, «η πρώτη επαφή έγινε με τον υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη ο οποίος είδε με πολύ θετικό μάτι τη δουλειά η οποία γίνεται από την ομάδα μας. Άλλωστε ένα από τα οχήματά μας, το RX-3 είχε εκτεθεί και στη ΔΕΘ το 2018. Ο κ. Γεωργιάδης το είδε σαν ευκαιρία να αναπτύξουμε και στη χώρα μας κάποιες καινοτόμες δράσεις». Λίγο καιρό μετά, επικοινώνησε μαζί τους ο υπουργός Άμυνας κ. Παναγιωτόπουλος ο οποίος ζήτησε να τους δει. Μάλιστα ήρθε ο ίδιος στη Θεσσαλονίκη, επισκέφθηκαν το χώρο του πανεπιστημίου στη Θέρμη όπου συζήτησαν για αρκετή ώρα.Όπως εξηγεί ο κ. Υάκινθος η κυβέρνηση ενδιαφέρεται να αξιοποιήσει αυτού του είδους τα αεροχήματα σε χρήσεις που αφορούν την πολιτική προστασία, την πρόληψη αλλά και την αποτίμηση φυσικών καταστροφών, την επιτήρηση μεγάλων χερσαίων και θαλασσίων εκτάσεων, ακόμη και κατά μήκος των συνόρων κ.ο.κ. Σπεύδει να διευκρινήσει πως «δεν πρόκειται για κανενός είδους στρατηγικό όπλο, επειδή ακούγονται διάφορα, δεν φέρει οπλισμό, μόνον κάμερες και μπορεί να χρησιμεύσουν για την επιτήρηση των δασών, να βοηθήσουν τις δυνάμεις πολιτικής προστασίας την ώρα που επιχειρούν σε μια περιοχή, να βοηθήσουν στην αποτίμηση των ζημιών έπειτα από μια φυσική καταστροφή, ακόμη και στο προσφυγικό, βοηθώντας το λιμενικό ή άλλες αρμόδιες αρχές να εντοπίζουν που υπάρχει κίνδυνος για ανθρώπινες ζωές».

Κι όμως το 2011 απορρίφθηκε
Το πρώτο σπέρμα για την ανάπτυξη των drones έπεσε το 2011, αλλά δεν είχε την τύχη να καρποφορήσει. Είχε υποβληθεί, τότε, σχετική πρόταση, σε συνεργασία και με κάποιες εταιρείες, η οποία προέβλεπε το σχεδιασμό, την ανάπτυξη, την κατασκευή και τις πτητικές δοκιμές ενός ερευνητικού προτύπου μη επανδρωμένου αεροχήματος. Η πρόταση υποβλήθηκε στο πλαίσιο χρηματοδοτικού προγράμματος ΕΣΠΑ στον τομέα της έρευνας και καινοτομίας. «Δυστυχώς, όμως, απορρίφθηκε από τους αξιολογητές με το επιχείρημα ότι δεν ενδιαφέρει σε αυτή τη φάση την Ελλάδα», αναφέρει ο κ. Υάκινθος.

Ακολούθησε μια επιστολή προς τον τότε πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά ο οποίος εξέφρασε την έκπληξή του για την απορριπτική απόφαση των αξιολογητών. Ένα χρόνο μετά η πρόταση επανυποβλήθηκε και αυτή τη φορά εγκρίθηκε με ύψος χρηματοδότησης περίπου 2 εκατ. ευρώ εκ των οποίων το 75% από την Ε.Ε. και 25% από εθνικούς πόρους. «Αμέσως μετά ξεκίνησε η δουλειά. Συγκροτήθηκε μια ομάδα η οποία αριθμεί σήμερα περί τα τριάντα άτομα, από τις ειδικότητες των Μηχανολόγων, Ηλεκτρολόγων, Τοπογράφων, Χημικών Μηχανικών, κάποιοι είμαστε καθηγητές στο ΑΠΘ, άλλοι διπλωματούχοι μηχανικοί», σημειώνει ο διευθυντής του Εργαστηρίου Μηχανικής Ρευστών και Στροβιλομηχανών.

Το πρότζεκτ υλοποιήθηκε μέσα από τη συνεργασία έξι φορέων: από το ΑΠΘ, το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχενείο, το Πολυτεχνείο Ξάνθης και τρεις ελληνικές εταιρείες, την MLS, την Spacesonic με έδρα τα Τρίκαλα και την Intracom Defejse Electronics. Προέβλεπε την κατασκευή ενός ερευνητικού προτύπου οχήματος HUCAV με σκοπό την εμπορική αξιοποίηση στη συνέχεια.

Η συνέχια στο: voria.gr

Μοιραστείτε

Share/Bookmark

Η ΣΕΛΙΔΑ ΜΑΣ ΣΤΟ FACEBOOK

Δεν υπάρχουν σχόλια: