Παρασκευή 27 Φεβρουαρίου 2009

Η επιστροφή του εθνικού κράτους

του Χρήστου Χαρίτου
μέλους της Κεντρικής Επιτροπής του ΛΑ.Ο.Σ.

«Η παγκοσμιοποίηση έχει καταρρεύσει ως ιδεολόγημα των ελίτ και πρόταγμα της πολιτικής τους. Τα εθνικά συμφέροντα βρίσκονται ξανά στο επίκεντρο της πολιτικής. Όταν ήρθαν τα αραβικά κεφάλαια να αγοράσουν αμερικανικά λιμάνια ξεχάσθηκε η παγκοσμιοποίηση. Η εθνική κυριαρχία και οι περιορισμοί εθνικού συμφέροντος επέστρεψαν ξανά στις επενδυτικές αποφάσεις. Όταν ξέσπασε η κρίση, αμέσως πέρασαν στο προσκήνιο τα εθνικά κράτη: ως εθνικά έναντι των υπερεθνικών οργανισμών και ως κράτη έναντι των αγορών».

«Τα εθνικά κράτη ανέλαβαν να προλάβουν την πλήρη καταστροφή του χρηματοπιστωτικού συστήματος. Τα εθνικά κράτη ανέλαβαν να διαχειρισθούν τα προγράμματα σωτηρίας. Εκτός από τον πολιτικό του ρόλο στις διεθνείς κρίσεις, το κράτος ξαναβρήκε τον οικονομικό του ρόλο στην διατήρηση των μακροοικονομικών ισορροπιών. Το εθνικό κράτος επιστρέφει, αλλά ο κόσμος δεν επιστρέφει στον κρατισμό».

«Τα εθνικά συμφέροντα θα συγκλίνουν, δεν θα ισοπεδωθούν. Τα εθνικά κράτη θα μάθουν να συνεργάζονται στα πλαίσια της ελεύθερης αγοράς, δεν θα καταργηθούν. Τα σύνορα θα υπάρχουν όχι για να χωρίζουν τους ανθρώπους, αλλά για να συγκροτούν δημοκρατικές πολιτείες. Αυτό το μοντέλο μπορεί να το εκφράσει ένας πολιτικός που πιστεύει στο εθνικό συμφέρον της χώρας του».

«Και αν η Ευρώπη δεν διχάζεται σε τέτοια διλήμματα, τότε θα μπορέσει να προκύψει και η πολιτική της ενότητα. Όχι ως κατάργηση των εθνικών κρατών, αλλά ως σύγκλιση των εθνικών συμφερόντων. Το εθνικό κράτος επιστρέφει ως παράγοντας σταθερότητας στο διεθνές πεδίο και ως ρυθμιστής των αγορών στην οικονομία. Δεν θα επιστρέψουμε στην Ευρώπη της γραφειοκρατίας, αλλά στην αληθινή σύγκλιση κρατών, εθνών, λαών και πολιτισμών, όπου κανείς δεν θα χάσει την ιδιαιτερότητά του και την ιδιοπροσωπεία του, αλλά όπου όλοι θα αποκτήσουν αίσθημα ασφάλειας».

Πως σας φαίνονται όλα αυτά που διαβάσατε; Αν ρωτήσω κανένα φιλελεύθερο στέλεχος της Νέας Δημοκρατίας να μου πει την γνώμη του για τα γραφόμενα, είμαι σίγουρος ότι θα τα χαρακτηρίσει ανεδαφικά και ξεπερασμένα. Κάποιοι δε εξ αυτών θα βάλουν και την ταμπέλα του ακροδεξιού πολιτικού λόγου, που αποτάσσεται την παγκοσμιοποίηση και επιζητά την επιστροφή του εθνικού κράτους στην πολιτική και την οικονομία. Πράγμα ουτοπικό και απευκταίο, κατ’ αυτούς.

Λοιπόν, όλα αυτά τα αποσπάσματα προέρχονται από το άρθρο του Αντώνη Σαμαρά στο τελευταίο τεύχος του περιοδικού «Φιλελεύθερη Έμφαση», που εκδίδεται από το «Ινστιτούτο Δημοκρατίας Κωνσταντίνος Καραμανλής»! Όσοι λοιπόν στοιχημάτισαν ότι είναι από άρθρο μου στο επόμενο τεύχος του Patria, λυπάμαι έχασαν. Ο κ. Σαμαράς με θάρρος επαναφέρει το εθνικό κράτος στο επίκεντρο της διεθνούς πολιτικής, την στιγμή που φιλελεύθεροι και σοσιαλιστές το έχουν ξεγράψει.

Να τελειώνουμε επιτέλους με τα διεθνιστικά ιδεολογήματα που χαρακτηρίζουν το έθνος «φαντασιακή κοινότητα», ότι το δημιούργησαν κάποιοι ρομαντικοί διανοούμενοι τον 18ο αιώνα και ότι το εθνικό κράτος είναι κατάλοιπο του ανθρώπου των σπηλαίων. Η Ελληνική Δεξιά στο σύνολό της πρέπει να βρει ξανά την χαμένη της ιδεολογική ταυτότητα. Και αυτή είναι ο πατριωτισμός και η ελευθερία... Το άρθρο του κ. Σαμαρά είναι μία καλή αρχή στην πορεία αναστοχασμού της δεξιάς σκέψεως και του δεξιού πολιτικού λόγου.

Πηγή: elkosmos


Παγκόσμια Κρίση, Εθνικά κράτη και «διεθνής διακυβέρνηση»



Ενώ η Ευρωπαϊκή Ένωση υφίσταται επικίνδυνους τριγμούς και παρουσιάζει ι βαθιές ρωγμές, από τάσεις εθνικιστικής αναδίπλωσης των μεγάλων (που καθένας σκέπτεται τον εαυτό του) κι από την απελπισία των μικρών (που αντιλαμβάνονται ότι η κοινοτική αλληλεγγύη όνειρο ήταν και πάει), στην Ελλάδα περί άλλα τυρβάζουμε…
Φέτος το Σύμφωνο Σταθερότητας αναμένεται να το παραβιάσουν 11 στις 16 χώρες του ευρώ, μεταξύ των οποίων κι όλες οι «μεγάλες (πλην Γερμανίας ακόμα, αλλά κι εδώ ουδείς παίρνει όρκο). Και μάλιστα σε συνθήκες ύφεσης. Οπότε, έτσι κι αλλιώς, η επιτήρηση δεν έχει νόημα. Θα μας γκρινιάζουν, κάθε τόσο, αλλά αυτή τη στιγμή το πρόβλημα δεν το έχει μόνο η Ελλάδα, ούτε κυρίως η Ελλάδα. Το έχουν όλοι - ακόμα κι όσοι δεν εμφανίζουν «υπερβολικό έλλειμμα».
Όταν ο Σαρκοζύ επιδοτεί τις γαλλικές εταιρίες, αλλά απαιτεί να μη φύγουν τα κεφάλαιά τους προς τις τσέχικες θυγατρικές τους, ουσιαστικά καταργεί ολόκληρο το κοινοτικό κεκτημένο. Οι χώρες της Ένωσης αναγκάζονται να επιδοτήσουν τις εταιρίες τους να ανταγωνίζονται αντίστοιχες επιχειρήσεις άλλων χωρών-μελών. Αν δεν το κάνουν, οι επιχειρήσεις τους θα βουλιάξουν. Αν το κάνουν, το κοινοτικό κεκτημένο θα διαλυθεί. Αληθινό αδιέξοδο…
Αυτό είναι το πραγματικό πρόβλημα της Ένωσης. Κι όχι η παραβίαση του ορίου 3% για το δημοσιονομικό έλλειμμα από τις περισσότερες χώρες-μέλη (μεταξύ των οποίων η Ελλάδα το παραβιάζει λιγότερο).
Η διεθνής κρίση αναγκάζει όλες τις χώρες να στραφούν στα εθνικά κράτη για να σωθούν οικονομικά (από την κατάρρευση των διεθνών αγορών), κοινωνικά (από τα κύματα ανεργίας) και πολιτικά (από τις εξεγέρσεις όσων περιθωριοποιούνται ξαφνικά και ταχύτατα).
Και τη στιγμή που όλοι ανακαλύπτουν το εθνικό κράτος, κάποιοι στην Ελλάδα ανακαλύπτουν τη… «διεθνή διακυβέρνηση» και βιάζονται τα ξεφορτωθούν το εθνικό κράτος!
Δεν καταλαβαίνουν ότι η κρίση είναι παγκόσμια, αλλά ο τρόπος που επηρεάζεται κάθε χώρα είναι εντελώς διαφορετικός.
Ότι η κρίση αντί να ενώνει διαφορετικές χώρες, κάνει τα συμφέροντά τους ακόμα πιο ανταγωνιστικά μεταξύ τους.
Ότι σε περιόδους οξύτατης και παγκόσμιας κρίσης, κάθε κοινωνία προσπαθεί να σωθεί σε βάρος των υπολοίπων. Και τότε, όποιος διαλύσει το κράτος του – την τελευταία γραμμή άμυνάς του – θα συντριβεί, όχι μόνο από την κρίση, αλλά κι απ’ όλους τους υπόλοιπους, που προσπαθούν απεγνωσμένα να επιβιώσουν.

Όπως είπε κάποτε και ο πατέρας του σύγχρονου Φιλελευθερισμού, ο Άνταμ Σμίθ, αν γίνει σεισμός στην άλλη άκρη της γης - στην Κίνα - και πεθάνουν χιλιάδες άνθρωποι εκεί, στην Αγγλία όλοι οι ευαίσθητοι άνθρωποι θα στενοχωρηθούν προς στιγμήν κι αμέσως μετά θα το… ξεχάσουν. Αν όμως, σκοτωθεί ο διπλανός τους ή ο φίλος τους, θα συγκλονιστούν πολύ περισσότερο και θα κάνουν καιρό να συνέλθουν. Αυτό δεν σημαίνει ότι είναι «αναίσθητοι». Σημαίνει απλώς, ότι οι άνθρωποι καθορίζονται από το άμεσο περιβάλλον τους, με το οποίο έχουν προσωπική ταύτιση.
Με τους ανθρώπους που βρίσκονται στο άμεσο περιβάλλον μας αναπτύσσουμε συναισθηματικές σχέσεις αγάπης και μίσους, συνεργασίας και τριβής, ταύτισης και αντίθεσης. Με αυτούς δημιουργούμε «αίσθηση κοινότητας». Και μέσα στην κοινότητα συγκροτούμε συλλογική ταυτότητα, κοινωνικοποιούμαστε και αποκτάμε «πρόσωπο».
Άτομα έξω από την ιδιαίτερη κοινότητά τους, χάνουν το πρόσωπό τους, δηλαδή την ηθική διάστασή τους και το συναισθηματικό βάθος τους.
Αν στερήσεις από τους ανθρώπους την «πατρίδα» τους, ισοπεδώνεις την προσωπικότητά τους, τους αποστερείς απ’ όλα εκείνα που τους κάνουν «πρόσωπα», τους υποβιβάζεις σε αδιαφοροποίητα άτομα – τους κάνεις λοβοτομή.
Σε συνθήκες κρίσης, οι άνθρωποι και οι κοινωνίες ενστικτωδώς στρέφονται ξανά στην κοινότητά τους και συσπειρώνονται γύρω της. Σε τέτοιες συνθήκες οι κοινότητες-πατρίδες και οι σύγχρονες θεσμικές τους υποστάσεις – τα εθνικά κράτη – αναδεικνύονται σε σημασία, σε βαρύτητα, σε ισχύ και σε νομιμοποιητική βάση για τη δημοκρατική λειτουργία των κοινωνιών.
Όσοι επικαλούνται την «παγκόσμια διακυβέρνηση», όταν οι κοινωνίες συσπειρώνονται γύρω από τα εθνικά κράτη, βρίσκονται πια εκτός τόπου και χρόνου. Είναι μεταλλαγμένοι κήρυκες της παγκοσμιοποίησης. Την ώρα που η παγκοσμιοποίηση των αγορών, των διεθνών οργανισμών και της αυτοκρατορικής «μοναδικής υπερδύναμης» μαζεύει τα κομμάτια και τα θρύψαλά της.
Αληθινοί «παπαγάλοι», που επαναλαμβάνουν το «ποίημα» τους, χωρίς να σκέπτονται, χωρίς να αρθρώνουν Λόγο, χωρίς να καταλαβαίνουν τι συμβαίνει γύρω τους.
-- «Μοναδική πατρίδα μας είναι η Γή», φωνάζουν.
Και οι παπαγάλοι, και τα χόρτα και τα… ζαρζαβατικά έχουν μοναδική «πατρίδα» (ολόκληρη) τη Γή….
Αλλά άνθρωποι δεν είναι, σε κοινωνίες δεν ζουν, «πρόσωπα» δεν γίνονται, πολιτισμό δεν χτίζουν, οικονομικές κρίσεις δεν περνούν, συναισθηματικό βάθος δεν διαθέτουν, ποίηση δεν διαβάζουν, μεταφυσικές ανησυχίες δεν έχουν.
Είναι περίεργο στ’ αλήθεια, πως αυτή η αποκτήνωση, περνιέται ακόμα στις μέρες μας για… «προοδευτικός ουμανισμός».
Όταν παντού αλλού οι άνθρωποι ξυπνάνε και οι κοινωνίες αφυπνίζονται…
Από τη διεθνή Κρίση κι εξ αιτίας της.

Πηγή: diktyo21

Δεν υπάρχουν σχόλια: