Σάββατο 15 Νοεμβρίου 2008

«Θερμό επεισόδιο» στο Καστελόριζο

Το Νορβηγικό  ερευνητικό πλοίο  «Μαλένε Όστερβολντ» σταμάτησε πριν απο λίγα λεπτά την διεξαγωγή ερευνών σε τμήματα της Ελληνικής υφαλοκριπίδας, νοτίως του Καστελορίζου. Συμφωνα με τις υπάρχουσες ενδείξεις η μίνι κρίση που δημιουργήθηκε απο το πρωί της Παρασκευής βαίνει προς εκτόνωση έπειτα απο συντονισμένες διπλωματικές προσπάθειες και άτυπες διαβουλεύσεις στο τρίγωνο Αθήνα-Οσλο-Αγκυρα.Αυτό το οποίο συμφωνήθηκε μεταξύ της Ελληνικής και Νορβηγικής κυβέρνησης είναι να δωθούν στον κυβερνήτη του κυβερνητικού πλοίου «Μαλένε Όστερβολντ»  ακριβείς οδηγίες και συντεταγμένες με τα όρια των περιοχών που οι Νορβηγοί(για λογαριασμό των Τούρκων) νομιμοποιούνται να διεξάγουν πετρελαϊκές έρευνες. Με τον τρόπο αυτό το «Μαλένε Όστερβολντ» θα συνεχίσει τις έρευνες αλλά εκτός της Ελληνικής υφαλοκριπίδας.

Μέχρι το απόγευμα του Σαββάτου η Τουρκική φρεγάτα «Γκεντίζ» και η Ελληνική κανονιοφόρος Πολεμιστής παρέμεναν στα διεθνή ύδατα της θαλλάσιας περιοχής νοτίως του Καστελορίζου.

Παρατίθεται δήλωση του Εκπροσώπου του Υπουργείου Εξωτερικών κ. Γ. Κουμουτσάκου: 

«Από χθες, 14 Νοεμβρίου, το νορβηγικό ερευνητικό σκάφος “Malene Ostervold” εισήλθε στην περιοχή της νοτιο-ανατολικής Μεσογείου και πιο συγκεκριμένα, νοτίως και ανατολικά του Καστελορίζου, προκειμένου να πραγματοποιήσει, εκτός ελληνικών χωρικών υδάτων, γεωφυσικές έρευνες τουρκικών συμφερόντων, συνοδευόμενο από την τουρκική φρεγάτα “Gediz”. 

Δεδομένου ότι σύμφωνα με τις σχετικές πρόνοιες της Διεθνούς Σύμβασης για το Δίκαιο της Θάλασσας, μεγάλο τμήμα της περιοχής αυτής, περιλαμβάνει ελληνική υφαλοκρηπίδα, το Υπουργείο Εξωτερικών, σε συνεχή επικοινωνία και συντονισμό με το Υπουργείο Εθνικής Αμυνας, έχει προβεί από χθες σε διαβήματα προς το Νορβηγό Πρέσβυ και τον Τούρκο Πρέσβυ στην Αθήνα, καθώς και στο Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών στην Αγκυρα, σε επίπεδο Βοηθού Υφυπουργού Εξωτερικών. 

Σήμερα το μεσημέρι, η Υπουργός των Εξωτερικών, κα Ντόρα Μπακογιάννη, επικοινώνησε, με τον Υπουργό Εξωτερικών της Νορβηγίας κ. Γιόνας Στέρε. 

Πέραν αυτών και κατόπιν σχετικών οδηγιών της κας Υπουργού, ο Πρέσβυς της Ελλάδος στο Όσλο επικοινώνησε με την πλοιοκτήτρια εταιρεία του Νορβηγικού ερευνητικού σκάφους προκειμένου να της γνωστοποιήσει τις σχετικές ελληνικές θέσεις. 

Πριν από λίγο, το Νορβηγικό ερευνητικό σκάφος με σχετικό σήμα του ενημέρωσε ότι σταματά τις ερευνητικές δραστηριότητες στη συγκεκριμένη περιοχή».

Τι προηγήθηκε

Στα διεθνή ύδατα περίπου 80 ναυτικά μίλια νοτίως του Καστελόριζου (20 με 30 μίλια ανατολικά της ορίου γραμμής του FIR Αθηνών) αλλά μέσα στην ελληνική υφαλοκρηπίδα, κινούνται ένα νορβηγικό ερευνητικό πλοίο και μια τουρκική φρεγάτα, με το αιτιολογικό της διεξαγωγής γεωφυσικών ερευνών για τον εντοπισμό κοιτασμάτων πετρελαίου. Στην περιοχή, κοντά στο ερευνητικό «Μαλένε Όστερβολντ» και τη φρεγάτα «Γκεντίζ», πλέει η κανονιοφόρος «Πολεμιστής» που καλεί τα δύο πλοία να αποχωρήσουν και να μην πραγματοποιήσουν έρευνες στην ελληνική υφαλοκρηπίδα. 

Με αυτή της τη σχεδιασμένη κίνηση, η Αγκυρα αμφισβητεί εμπράκτως τα όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας. 



Η όλη μεθόδευση που ακολουθήθηκε από την τουρκική πλευρά αποδεικνύει ότι η προσπάθεια διεξαγωγής ερευνών από ένα νορβηγικό πλοίο με τη συνοδεία τουρκικού πολεμικού ήταν προσχεδιασμένη.

Όπως πληροφορείται το protothema.gr, η μεθόδευση ξεκίνησε το πρωί της Παρασκευής, όταν οι αρμόδιες τουρκικές υπηρεσίες εξέδωσαν προαγγελία με την οποία ενημέρωναν ότι θα ξεκινήσουν έρευνες σε περιοχή εντός της τουρκικής –δήθεν-υφαλοκρηπίδας.

Η προαγγελία ελήφθη και από το Πολεμικό Ναυτικό, οι αξιωματικοί του οποίου συνειδητοποίησαν ότι οι Τούρκοι ενημερώνουν τους ναυτιλλομένους για διεξαγωγή ερευνών σε ελληνική εριοχή και χωρίς προηγουμένως να έχουν ζητήσει την έγκριση των ελληνικών αρχών! Με απλά λόγια, εάν κάποιος έπρεπε να ενημερώσει για τις έρευνες αυτός θα έπρεπε να ήταν η ελληνική πλευρά, η οποία εν προκειμένω ούτε καν ενημερώθηκε από την Αγκυρα που μάλιστα ισχυρίστηκε ότι οι γεωφυσικές έρευνες θα γίνουν στην τουρκική υφαλοκρηπίδα.

Αμέσως μετά τη λήψη της προαγγελίας, η κανονιοφόρος Πολεμιστής έλαβε εντολή για άμεσο απόπλου από τη Ρόδο με κατεύθυνση την περιοχή 80 νμ νοτίως του Καστελορίζου, όπου ήδη κινούνταν η τουρκική φρεγάτα και το νορβηγικό ερευνητικό.

Από το απόγευμα της Παρασκευής, ο κυβερνήτης του Πολεμιστή εξέπεμεψε σήμα προς τον καπετάνιο του νορβηγικού ερευνητικού σκάφους με το οποίο του ζητούσε να απομακρυνθεί από την ελληνική υφαλοκρηπίδα. Μέσω του διαύλου επικοινωνίας link 16, ο Έλληνας αξιωματικός κάλεσε το πλοίο «Μαλένε Όστερβολντ» να απομακρυνθεί διότι κάνει έρευνες στα όρια της ελληνικής υφαλοκρηπίδας χωρίς προηγουμένως να έχει εξασφαλίσει άδεια από την ελληνική κυβέρνηση. Κατά πληροφορίες, ο κυβερνήτης της τουρκικής φρεγάτας «Γκεντίζ» απέρριψε τις ελληνικές αιτιάσεις και ισχυρίστηκε ότι η θαλάσσια περιοχή που διεξάγονταν οι έρευνες βρίσκεται στην τουρκική επικράτεια!

Ακολούθησαν διαβουλεύσεις σε διπλωματικό και πολιτικό επίπεδο, οι οποίες για άγνωστο λόγο κρατήθηκαν μυστικές. Ανώτατοι παράγοντες του ελληνικού υπουργείου Εξωτερικών επικοινώνησαν με τον πρεσβευτή της Νορβηγίας, του εξήγησαν την κατάσταση και ζήτησαν να διαταχθεί η απομάκρυνση του ερευνητικού πλοίου από την ελληνική υφαλοκρηπίδα. Την Παρασκευή, το υπουργείο Εξωτερικών επέδωσε διάβημα στο νορβηγό πρεσβευτή στην Αθήνα και η ελληνική πρεσβεία στην Αγκυρα προέβη σε διαμαρτυρία στο τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών, διαδικασία που επαναλήφθηκε το μεσημέρι του Σαββάτου.

Αρχικώς, το Όσλο φάνηκε να κατανοεί τις ελληνικές απόψεις και λίγο μετά τις 12 τα μεσάνυχτα της Παρασκευής το «Μαλένε Όστερβολντ» συνοδευόμενο από την τουρκική φρεγάτα «Γκεντίζ» απομακρύνθηκε από την περιοχή.

Ωστόσο, περί τις 6 το πρωί του Σαββάτου το νορβηγικό ερευνητικό και το τουρκικό πολεμικό πλοίο επέστρεψαν στην περιοχή. Παρά τις συνεχιζόμενες εκκλήσεις του Έλληνα κυβερνήτη να αποχωρήσουν από την ελληνική υφαλοκρηπίδα, τα δύο πλοία παραμένουν στην περιοχή. Μέχρι τις 12 το μεσημέρι του Σαββάτου το «Μαλένε Όστερβολντ» και η φρεγάτα «Γκεντίζ» βρίσκονταν 80 ναυτικά μίλια νοτίως του Καστελόριζου (20 με 30 μίλια ανατολικά της ορίου γραμμής του FIR Αθηνών) σε διεθνή ύδατα αλλά στην ελληνική υφαλοκρηπίδα.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι η τουρκική φρεγάτα έκανε επικίνδυνους ελιγμούς γύρω από την ελληνική κανονιοφόρο, φτάνοντας ακόμη και στο σημείο να επιχειρήσει να ακουμπήσει πάνω στον Πολεμιστή, ένα πλοίο κατά πολύ μικρότερο της Γκεντίζ.

Ήδη συμπληρώνονται επτά ώρες συνεχούς επικίνδυνης προσέγγισης του ελληνικού πλοίου με τους δύο απρόσκλητους επισκέπτες χωρίς να διαφαίνεται προοπτική αποκλιμάκωσης.

Στο Πεντάγωνο και στο υπουργείο Εξωτερικών γίνονταν αλλεπάλληλες συσκέψεις ολόκληρη την Παρασκευή οι οποίες και επαναλαμβάνονταν από το ρωί του Σαββάτου. Με απόφαση της κυρίας Ντόρας Μπακογιάννη και του κ. Βαγγέλη Με»ιμαράκη αποφασίστηκε να μην ανακοινωθεί το παραμικρό για το επεισόδιο, με το φόβο μήπως και εξελιχθεί σε κρίση. Σε διπλωματικό επίπεδο γίνονταν παραστάσεις διαμαρτυρίες στο Όσλο, με την ελπίδα η νορβηγική κυβέρνηση να αποασύρει το πλοίο της και έτσι να λήξει η σιωηρή αντιπαράθεση των πολεμικών πλοίων στο νότιο άκρο του ελληνικού FIR. Σε καθαρά στρατιωτικό επίπεδο, η Αθήνα επέλεξε να μην κλιμακώσει και γι’ αυτό από την Παρασκευή αποφασίστηκε να πλεύσει στην περιοχή κανονιοφόρος (μικρότερο πλοίο της τουρκικής φρεγάτας) και μέχρι το μεσημέρι του Σαββάτου δεν είχε διαταχθεί να κινηθούν στην περιοχή φρεγάτες ή άλλα πλοία του στόλου. Από την άλλη πλευρά και μόνο το γεγονός ότι το νορβηγικό ερευνητικό πλοίο συνοδεύεται από τουρκικό πολεμικό, δείχενει για ακόμη μια φορά και τις διαθέσεις της Αγκυρας. 

Κατά πληροφορίες, το «Μαλένε Όστερβολντ» μετέχει στις έρευνες για τον εντοπισμό κοιτασμάτων πετρελαίου στη Μεσόγειο, τις οποίες έχει προαναγγείλει από το 2007 η τουρκική εταιρεία πετρελαίου (ΤΡΑΟ. Ο προγραμματισμός των Τούρκων που δήλωναν υποκριτικά ότι οι έρευνές τους δεν συνδέονται με τις αντίστοιχες έρευνες που γίνονται από την Κυπριακή Δημοκρατία, ήταν οι σεισμικές έρευνες να διεξαχθούν στα βαθιά ύδατα της Μεσογείου, κυρίως στο βυθό της Αττάλειας, στην περιοχή δυτικά της Κύπρου και βορείως της Αιγύπτου. Από το ΓΕΕΘΑ επισημαίνεται ότι τις προηγούμενες μέρες η ελληνική πλευρά απέρριψε την τουρκική αναγγελία για έρευνες στην περιοχή του Καστελορίζου.

ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ




Αναδημοσιεύω απο σίβυλλα το σχόλιο ανώνυμου αναγνώστη ...

στην ανάρτηση της: Οι Νορβηγοί έκαναν πίσω

ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΟΙ ΧΕΣΤΗΔΕΣ ΤΟΤΕ ΠΟΛΙΤΙΚΑΝΤΗΔΕΣ ΔΕΝ ΑΚΟΥΣΑΝ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΣΤΡΑΤΟ.


1. Οι Τούρκοι δεν κατάλαβαν ότι τα πλοία τους στα Ύμια στoχoπoιήθηκαv από τους πυραύλους των ελληνικών πλοίων. Στοχοποίηση στο περιβάλλον του Αιγαίου, με τα σημερινά όπλα, σημαίνει βέβαιη βύθιση, εφόσον πυροδοτηθούν τα όπλα. Απέτυχαν, λοιπόν, να εντοπίσουν με ηλεκτρονικό τρόπο τη στοχοποίηση που υπέστησαν. Δεν κατάλαβαν καν ότι η απόσυρση των ελληνικών πυραυλακάτων και η αγκίστρωση – απόκρυψη τους σε μικρούς αφανείς κολπίσκους των γύρω νησιών σήμαινε την έναρξη της διαδικασίας στοχοποίησης και όχι την οπισθοχώρησή τους, όπως εσφαλμένα συμπέραναν !

Οι Τούρκοι κυβερνήτες απέτυχαν παταγωδώς, αποδεικνύοντας ότι στερούνται βασικών γνώσεων ναυτικής τεχνικής. Εκτός κι αν η κουλτούρα της Τουρκίας-«υπερδύναμης» τους έχει υπερβολικά χαλαρώσει σε τακτικό επίπεδο με αποτέλεσμα εκείνο το βράδυ στα Ύμια να θρηνούσαν 8 πλοία και 1.000 άνδρες !

2. Ακόμη και τα τουρκικά πλοία που έβγαιναν από τα Δαρδανέλια και το Aksaz είχαν επίσης στοχοποιηθεί από ελληνικά πλοία και τις επάκτιες συστοιχίες πυραύλων Exocet. Τουλάχιστον άλλα 10 πλοία με 1.500 άνδρες θα κατέληγαν στον υγρό τάφο του Αιγαίου! Άντεχε το τουρκικό κατεστημένο να χάσει συνολικό σχεδόν 20 πλοία και 2.500 άνδρες σε μισή μόλις ώρα;

3. Oι Tούρκoι κλιμάκωσαν την κρίση στα Ύμια νύχτα, αν και τα πολεμικά αεροσκάφη τους δεν πέταγαν μετά τη δύση του ηλίου ! Πίστευαν μάλιστα ότι και οι Έλληνες πιλότοι δεν θα απογειώνονταν εκείνο το βροχερό βράδυ. Έκαναν τραγικό λάθος! Τα ελληνικά Mirage 2000 και F-4E Phantom «αλώνιζαν» μόνα τους στον μανιασμένο ουρανό του Αιγαίου, και δεν ήξεραν τι να διαλέξουν: τα δεκάδες τουρκικό πλοία που είχαν «στο πιάτο» ή τις κοντινές αεροπορικές βάσεις Μπαντίρμα, Μπαλκεσίρ, Ακχισάρ και Γκαζεμίρ, όπου λούφαζαν τα «τυφλά» τουρκικά F-16; Δυστυχώς, εκείνο το παγωμένο βράδυ του 1996 ο ναύαρχος Χρήστος Λυμπέρης δεν είχε απέναντί του έναν πρωθυπουργό ικανό να αξιοποιήσει στους χειρισμούς του τα στρατιωτικά πλεονεκτήματα της χώρας του, όπως παλιότερα. Είχε ένα άτομο που έβγαζε... ελιές, όποτε αντίκριζε στρατιωτική στολή. Και αυτό το σύμπλεγμα τελικό οδήγησε στην ηττοπαθή αντιμετώπιση της κρίσεως και στις δουλικές ευχαριστίες προς τους αμερικανούς σωτήρες ! Στα δεκάχρονα λείπουν οι ήρωες Καραθανάσης, Βλαχάκος και Γιαλοψός. Ποτέ δεν θα μάθουμε τι ακριβώς συνέβη στη Μεγάλη (Δυτική) Ύμια, γιατί όλοι οι πρωταγωνιστές αυτής της βραχονησίδας έχουν σκοτωθεί: «έναν μήνα μετά την πτώση του ελληνικού ελικοπτέρου στα Ύμια, τουρκικό ελικόπτερο που μετέφερε τους τούρκους καταδρομείς που είχαν αποβιβαστεί στη βραχονησίδα κατέπεσε κοντό στη Μερσίνα χωρίς κανέναν επιζώντα!»

Δεν υπάρχουν σχόλια: