Δευτέρα 22 Ιουνίου 2009
Νέο Μουσείο της Ακρόπολης: “ΕΝ ΑΡΧΗ ΗΝ ΤΟ ΦΩΣ”
Μια σημαντική στιγμή για την Ελλάδα, κυρίως όμως για τον παγκόσμιο πολιτισμό. Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης μπαίνει και επίσημα στον παγκόσμιο μουσειακό χάρτη. Υψηλές προσωπικότητες από όλο το κόσμο, από τον πολιτικό, πνευματικό και επιχειρηματικό χώρο, τίμησαν τα επίσημα εγκαίνια του Νέου Μουσείου το Σάββατο το βράδυ.
Το Μουσείο ανοίγει τις πύλες του στο κοινό χωρίς να έχουν επιστραφεί στην Ελλάδα τα τμήματα από τη ζωοφόρο του Παρθενώνα, που απέσπασε με βίαιο τρόπο ο λόρδος Έλγιν στις αρχές του 19ου αιώνα και από το 1815 φιλοξενούνται στο Βρετανικό Μουσείο. Δεκάδες ανταποκρίσεις από την Αθήνα των πιο έγκυρων διεθνών ΜΜΕ, επιβεβαιώνουν ότι η δημιουργία του νέου Μουσείου, «απελευθέρωσε»οποιοδήποτε ένσταση, πλαστή ή πραγματική για την αναγκαιότητα της επιστροφής των Γλυπτών του Παρθενώνα στο σπίτι τους.
Χαρακτηριστική είναι η επισήμανση και πρόβλεψη του Βρετανού δημοσιογράφου και συγγραφέα, Κρίστοφερ Χίτσενς, σε άρθρο του στο περιοδικό Vanity Fair, ''… κάποια μέρα θα υπάρξει μια συμφωνία για να γίνει το ορθό, όπως αρμόζει στο πλέον ορθό οικοδόμημα του κόσμου''.
''Τα γλυπτά δεν ανήκουν και δεν ανήκαν ποτέ στον λόρδο Έλγιν. Η επιστροφή τους σήµερα βασίζεται σε δεδομένα που υπερβαίνουν τα αυστηρώς νοµικά: στην αποκατάσταση µιας αποικιοκρατικής αδικίας, κεκαλυμμένης από µια απλή εµπορική συναλλαγή'', επισημαίνει με την σειρά της η Νοτιοαφρικανή Νομπελίστας Νάντιν Γκόρντιμερ.
''Το νέο Μουσείο της Ακρόπολης δίνει στο Βρετανικό Μουσείο την ευκαιρία να διορθώσει ένα από τα μεγάλα σφάλματα της ιστορίας. Δεν υπάρχει πλέον καμία δικαιολογία για τη διατήρηση της συλλογής στην Πινακοθήκη Νταβίν στο πίσω μέρος του Βρετανικού Μουσείου, τώρα που τα γλυπτά μπορούν να ενοποιηθούν και να εκτεθούν με τα λοιπά σωζόμενα γλυπτά της Ακρόπολης'' ,δηλώνει με έμφαση ο πρώην πρωθυπουργός της Αυστραλίας, Γκοφ Ουίτλαμ, ενώ ο επίσης πρώην πρωθυπουργός της χώρας, Μάλκολμ Φρέιζερ, παρακινεί την Ελλάδα να διεκδικήσει δικαστικά τα ''Μάρμαρα''.
Μια σύντομη περιγραφή του μουσείου ασφαλώς από κάθε άποψη θα είναι ελλιπής, ωστόσο εάν έπρεπε να βρούμε μια λέξη που να ορίζει την φιλοσοφία του αυτή, θα ήταν «Φως». Φυσικό, άπλετο φως που ο αττικός ουρανός διαθέτει πληθωριστικά.
Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, πειθαρχώντας στην τάση των τελευταίων δεκαετιών, προτιμά τη λογική της φυσικής έκθεσης με συνδυασμούς εκθεμάτων ανάλογα με την δική τους ιστορικότητα και όχι ανάλογα με το τι είναι εύληπτο στον επισκέπτη.
Η αναμφισβήτητη αρχιτεκτονική ευφυΐα του Μπέρναρντ Τσούμι κατάφερε να επιτύχει κάτι σχεδόν ακατόρθωτο : την επιτυχή συνύπαρξη της αρχιτεκτονικής με τη μουσειακή ιδιότητα, αλλά και για τη σχέση των εκθεμάτων με τον επισκέπτη που θέλει να δει και κυρίως να καταλάβει. Και αυτό δεν είναι αυτονόητο για ένα μουσείο.
Δείτε το ΝΕΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ σε Ψηφιακή Περιήγηση
Η μετάβαση στο πρώτο επίπεδο του Νέου Μουσείου περνά από μια τεράστια και ευρύχωρη ράμπα. Αριστερά και δεξιά της ράμπας εκτίθενται για πρώτη φορά άπειρα σκεύη καθημερινής χρήσης- όλα ευρήματα από τις πλαγιές της Ακρόπολης και τα πηγάδια. Η ράμπα οδηγεί τον επισκέπτη στο πρώτο επίπεδο του μουσείου, αυτό της τεράστιας αίθουσας με τα αρχαϊκά ευρήματα της παλαιάς Ακρόπολης.
O Μπέρναρντ Τσούμι ήταν σχεδόν ο μόνος αρχιτέκτονας που κατά την διαδικασία της υποβολής προτάσεων για το νέο Μουσείο έκανε ένα διαχωρισμό με τον οποίο στην Ελλάδα δεν είμαστε εξοικειωμένοι. Μεταξύ των δύο Ακροπόλεων. Η μία, η παλαιότερη που προϋπήρχε του Παρθενώνα της εποχής του Περικλή μας κληροδότησε αυτά τα αρχαϊκά ευρήματα- τα μοναδικά έγχρωμα γλυπτά. Η τοποθέτησή τους σε ξεχωριστά επίπεδα μας εξασφαλίζει αυτόν το χρονικό διαχωρισμό".
Το ενδιάμεσο επίπεδο, ανήκει στο Ερεχθείο. Εκεί φιλοξενούνται οι Καρυάτιδες.
Το τρίτο επίπεδο, η αίθουσα του Παρθενώνα, είναι και το εντυπωσιακότερο σημείο στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. Είναι το μέρος του Μουσείου όπου επιφυλάσσεται ως έκπληξη στον επισκέπτη και στο οποίο- προς το παρόν- απαγορεύεται η λήψη φωτογραφιών ή η βιντεοσκόπηση.
Οι γυάλινοι τοίχοι φέρνουν τον επισκέπτη «μέσα» στον ιερό βράχο, ενώ οι μετώπες της ζωφόρου που έχουν στερεωθεί σε ύψος περίπου τριών μέτρων δίνουν την αίσθηση της αρχικής θέσης των μαρμάρων στο ναό και κάνουν κατανοητό το μεγαλείο της ομορφιάς τους.
Στο ίδιο επίπεδο, αλλά σε χαμηλότερο ύψος, οι πρωτότυπες παραστάσεις από τα αετώματα του ναού δείχνουν να περιμένουν υπομονετικά τις «κλεμμένες αδελφές» . Δεν είναι τυχαίο. Σκοπός του συγκεκριμένου στησίματος του μουσείου είναι να καταδειχτεί η απουσία των γλυπτών που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο. Και αυτό είναι ένα έργο που το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης το καταφέρνει οδυνηρά επιτυχημένα.
Δείτε ένα «παιχνίδι» Animation σε κτίρια που περικλείουν το νέο μουσείο
(περιγραφή της Αρχαϊκής και Κλασσικής Περιόδου)
Πηγή: foreignpress-gr
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου